#spilliskolen – tekniske og praktiske utfordringer for å komme i gang

Som en kjapp oppfølgingspost til min forrige #spilliskolen-post, vil jeg redegjøre litt rundt noen utfordringer man møter på når man vil bruke spill i undervisiningen.

Vi kan begynne med det juridiske.

Spillindustrien liker ikke piratkopiering av produktene deres. Det skjønner vi godt, uten å tenke oss så mye om. Spillindustrien svarer på piratkopieringen ved å gjøre spillene vanskelig tilgjengelig for ærlige, betalende brukere ved å tynge dem ned med tunge, brukerfiendtlige DRM-løsninger som på ymse måter skal hindre deg i å piratkopiere. Det eneste problemet er at piratene knekker disse løsningene rimelig kjapt og enkelt og kan spille spillene uten noe stress, mens vi lovlig betalende blir sittende der med et spill som ikke funker fordi Telenor har problem med fiberlinja i dag.

Et spill koster gjerne 2-600 kr, og det sier seg selv at det blir enormt kostbart for en skole å skulle kjøpe lisenser til en hel klasse. Noen biblioteker tilbyr utleie av spill, men man får sjelden brukt disse på flere maskiner samtidig.

Så spill i skolen har en durabelig motbakke å overvinne før det kan bli allemannseie..

Men det finnes løsninger som til en viss grad forenkler tingenes tilstand:

Spillbiblioteker som Steam er gratis å laste ned og bruke, men du må betale for spillene der. Heldigvis har de ganske ofte gode tilbud på spill, med opptil 70% rabatt. Eldre spill synker også i pris etterhvert. Det er fremdeles rimelig kostbart, men en skole som vil og kan kan lett bruke Steam til å spille. Nordahl Grieg VGS er en av skolene som gjør det.

Mitt Shangri-La heter gog.com. gog er en forkortelse for Good Old Games, men i nyere tid har de også begynt med nyere spill, og da ble det bare «gog» som offisielt navn.

Gog tilbyr alle sine spill uten DRM, og i sluttbrukeravtalen sier de «du har kun lov til å bruke spillene på dine enheter, og ikke til kommersiell bruk» – Så lenge jeg bruker det i utdanning på skolens maskiner, regner jeg det som innafor. Ett kjøp på ~ $10, og installer det på så mange maskiner du trenger. Avinstaller spillene når dere er ferdig. Vær grei og fornuftig, ikke misbruk denne tjenesten. Gog.com er kanskje verdens snilleste spilldistributør, så ikke ødelegg for dem.

Gog har en veldig stor spillkatalog, men ofte med litt eldre spill. Er du en gammel gamer, finner du raskt mye gull til en billig penge. De har ofte tilbud på bundles med en haug av spill til under hundrelappen.

Med gog laster du enkelt og greit ned en install-fil, og installerer spillet på PC-ene. Har du en snill og grei IT-avdeling, kan du gjerne be dem om å push-installere spillet på alle maskinene du vil ha det på, eller legge det i pakkebrønnen (Kommer an på lokale løsninger)

En videre tanke er at vi burde ha en type utlåns-tjeneste som fungerer omtrent som Steam, men hvor skoler inngår abonnementsavtaler og «låner» spillene via denne portalen. Den burde kunne kobles opp mot Feide, og fungere som en bibliotekstjeneste som forhandler med spillutgivere om å tilby deres spill på tjenesten. Hvis noen kan og vil utvikle en slik portal får dere ti tomler opp fra meg.

Men enn så lenge, altså: gog.com eller Steam. gog er billigst, men har mange svært gamle spill som kan være knotete å håndtere for dagens touch-generasjon. Steam tilbyr 95% av alle nyutgitte spill, fra små indie-utviklere til de store tungvekterne, men koster betydelig mer penger.

Hvis du ikke vet hvordan det funker, snakk med noen av gamerne på skolen, de kan *garantert* hjelpe 🙂

Advertisements

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s